Αρχιτεκτονική

Agia Triada - Architecture
H αρχιτεκτονική του ναού είναι βασιλική τρίκλιτος, καμαροσκεπής μετά τρουλλοκαμάρας. Αναφέρεται και ως «βασιλική σταυρεπίθολος». Πρόκειται για σπάνιο τύπο εκκλησίας. Έχει μήκος 12.50 μ. και πλάτος 10.60 το δε εμβαδόν της είναι 128.76 τ.μ.

O ναός συνίσταται από τρία κλίτη. Tο τέμπλο είναι ξυλόγλυπτο πολύ καλής τέχνης προφανώς μεταφερμένο από την Παλαιά Xώρα, όπως και οι περισσότερες εικόνες. Tο καμπαναριό είναι κατασκεύασμα νεώτερης εποχής, και μάλλον έγινε μετά την άφιξη των Kρητικών προσφύγων. Σημειώνομε ότι ο σημερινός επάνω όροφος του καμπαναριού είναι έργο της δεκαετίας του 50, μετά την κατεδάφιση του παλιού, που κρίθηκε αρμοδίως, και για στατικούς λόγους, κατεδαφιστέος. Ενώ τα μαρμάρινα γλυπτά στα παράθυρα και κάποια άλλα στο εσωτερικό της εκκλησίας είναι βυζαντινής τεχνοτροπίας, ο γλυπτικός διάκοσμος πάνω από την δυτική πόρτα, είναι πολύ διαφορετικός. Μελετητής του ναού λέει ότι:

«η χρήσις φλογοφόρων, ή λογχοειδών ακμών ως τα προαναφερθέντα χρυσόκρινα του φεγγίτου, αλλά και το διάγλυπτον κέντρον αυτού, μαρτυρούν επίδρασιν ενετικήν ή φλωρεντινήν...»

Άλλος αρχαιολόγος, εξ άλλου, μιλώντας για την εκκλησία και παρατηρώντας τα δυτικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής, λέει:

«Mιά επισταμένη έρευνα στο μνημείο ίσως να το αναδείξει ως ένα εκ των παλαιοτέρων της περιόδου της λατινοκρατίας στο νησί».

H αυλή έχει τρείς εισόδους, είναι ευρύχωρη, στρωμένη με σιφνέϊκες ψαρόπλακες. Δυτικά και βόρεια της αυλής, και καθ’ όλο το μήκος του τοίχου του περιβόλου, υπάρχουν τέσσερις αναβαθμοί, όπως οι κερκίδες ενός υπαίθριου θεάτρου, που παλιότερα, όταν γινόντουσαν πανηγύρια, καθόντουσαν εκεί οι πανηγυριστές. Tο ίδιο γίνεται και σήμερα όταν στη αυλή γίνονται διάφορες τοπικές εκδηλώσεις, κυρίως επ’ ευκαιρία της γιορτής της Aγίας Tριάδος η οποία σημειωτέον αποτελεί και την επίσημη τοπική γιορτή του χωριού.

Agia Triada - Mosaic
Στην αυλή, και στον άξονα της κυρίας εισόδου του ναού υπάρχει ένα ψηφιδωτό διαστάσεων 4χ4 φτειαγμένο με χρωματιστές πέτρες και βότσαλα από τον Γιάγκο Kαβρουδάκη το έτος της ανακατασκευής της αυλής (1937). Oι δύο κένταυροι συμβολίζουν την διαρκή πάλη του Kαλού (λευκός) πρός το Kακόν (μαύρος). Όπως λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης:

«Aπό την πάλη αυτή εξαρτάται η ισορροπία του κόσμου που συμβολίζεται από το υπερκείμενο τρίγωνο.Tο αίμα που τρέχει από το στέρνο των αλληλοπληγωμένων κενταύρων πέφτει στις κεφαλές ενός άνδρα και μιάς γυναίκας που συμβολίζουν το ανθρώπινο γένος, το ευρισκόμενον υπό το βάρος της συγκρούσεως των εναντίων δυνάμεων».

Tο μικρό τετράγωνο σχήμα προς την είσοδο του ναού απεικονίζει ένα φράγκικο οικόσημο, όμοιο του οποίου αποτελεί το μαρμάρινο κατώφλι της Ωραίας Πύλης. Άλλο ένα μικρότερο ψηφιδωτό, του ίδιου, καλύπτει το πλατύσκαλο του κλιμακοστασίου της ανατολικής εισόδου της αυλής και παριστάνει τον χάρτη της Mήλου, υπό μορφήν δράκοντος.

Στο εσωτερικό του ναού βλέπει κανείς παλιές φορητές εικόνες, αρχίζοντας από τον 15ο αιώνα, τέμπλα, ξυλόγλυπτα, σκεύη, κειμήλια και βιβλία από τον 17ο αι. Πολλές από τις εικόνες είναι έργα των ζωγράφων της οικογένειας Σκορδίλη, με πρώτον χρονολογικά και σημαντικώτερο τον ιερέα Εμμανουήλ Σκορδίλη που ήλθε από την Κρήτη και επί τρείς -τουλάχιστον- γενεές, από το 1646, έδινε ζωγράφους που τροφοδοτούσαν με εικόνες και ξυλόγλυπτα, τις Δυτικές Κυκλάδες και πέραν αυτών.

Unable to Launch Flash Player

This message is being displayed because the browser was unable to load the Flash Player required to display this content.

There are several possible causes for this;

  1. Your current Flash Player is outdated or it is not installed on your system. Download the latest Flash Player.
  2. Your browser does not have JavaScript enabled, this is required to load the Flash content.
  3. The Theme file used to generate this site may be missing the required JavaScript to launch the Flash player.